Rasism mot EU-migranter på Facebook

För snart ett dygn sedan skrev en kvinna på Facebook ett inlägg där hon uttrycker djup avsky mot rumänska och romska EU-migranter. Kvinnan beskriver hur hon i många år engagerat sig för hemlösa och fattiga, och hur hon igår efter många förberedelser var med ett team som delade ut kläder, hygienartiklar, mat, fika och kaffe. Sen beskriver hon:

När vi kom till city var där FULLT med uteliggare, rumänier, zigenare och andra utländska människor. Dom stod och roffade åt sej allt dom kunde få tag i. Fem jackor, sex par skor (som skulle vara ADIDAS) och så mycket av allt som dom bara kunde få tag på. Bad om kassar för att kunna ta med sej så mycket fikabröd som möjligt och var ALDRIG nöjda. Inte ett tack, inte ett leende utan bara otrevliga.
När vi sa till dom att dom inte kunde ta mer kläder eller mer fika för det skulle räcka till alla, så fick vi till oss att vi var RASISTER. Dom va så fruktansvärt otrevliga och otacksamma och jag har aldrig varit med om det innan.
Detta pack (för det är vad dom är i mina ögon efter denna dag) satt på högar av kläder och skulle bara ha mer, mer och mer!
När jag äntligen fick fram en svensk hemlös som tacksamt tog emot det som erbjöds, ville jag bara gråta. Han tyckte att det räckte med en tröja och ett par skor. För honom spelade det ingen roll hur jackan såg ut, bara den värmde honom.Jag frågade honom om han visste några andra som behövde värmande kläder, som han kunde varsko så dom kunde komma. Han svarade då att alla hans kompisar visste om att eventet var, men dom vågade inte komma fram pga alla IDIOTER som stod där och betedde sej illa.

Min dotter stod med stora ögon och kunde inte fatta vad som hände. Jag kände för första gången en oro av att ha henne med på en sådan här grej.
Vi som volonterade under dagen blev kallade för alla möjliga könsord och blev utskällda.

FY FAN för dessa jävla AS!
Är det detta ni naiva svenskar vill att Sverige skall utvecklas till? Är det detta som blir kontentan av ett mångkulturellt Sverige?

Jag har alltid älskat att hålla på med detta och har alltid känt mej proppfull av glädje när jag åker hem ifrån dessa ”tillställningar”. Idag känner jag bara ilska, besvikelse och en stor klump i magen.

Min nästa insamling kommer jag personligen dela ut till dom JAG anser skall ha det.
Och ni får kalla mej va fan ni vill. I DON´T CARE!

Inlägget har i skrivande stund delats över 11 000 gånger. Bland de som okritiskt delat finner vi bland annat Avpixlat, Exponerat, Petterssons blogg och Swedish Defense League, vars kommentarsfält spyr ut rasistiskt hat mot ”zigenarna” (Avpixlats rubrik är till och med ”Zigenartiggarna och sanningen”).

Och det är inte så konstigt, för kvinnans inlägg är klockren rasism. Den gode, snälle, timide svenske hemlöse kontrasteras mot den onde, otrevlige, otacksamme utländske hemlöse. Kvinnan kallar romerna ”zigenare”, beskriver mångkultur som något negativt och insinuerar att hon framöver kommer att hjälpa hemlösa baserad på deras etnicitet. Hon kallar de utländska hemlösa för ”pack” och ”jävla as”.

Det är skrämmande hur lätt vi faller tillbaka till rashat i Sverige. Det är 66 år sedan raskravallerna i Jönköping, där ”tattare” förföljdes, misshandlades och registrerades. Hatbrotten mot romska EU-migranter ökar lavinartat, och drivs av samma främlingsfientliga krafter som delat kvinnans facebookinlägg. Jag säger inte att hon stöder sådant våld, men hennes rasism göder den definitivt.

Men kan inte hennes upplevelse stämma? Jovisst, men det rasistiska ligger i att hon kopplar EU-migranternas ”otrevliga” beteende till deras etnicitet och kultur, och att hennes slutsats blir att ”svenska” hemlösa är mer förtjänta av hjälp. Hon kopplar inte deras beteende till en extremt utsatt situation där man tar vara på varje tillfälle att få mat och kläder för att överleva. Visst behövs regler när man hjälper hemlösa och resurserna är begränsade, så att vissa inte roffar åt sig medan andra blir utan. Men att på grund av det skriva ett rasistiskt inlägg på facebook där man kopplar vissa människors beteende till deras etnicitet är fullständigt oacceptabelt av människor som vill hjälpa utsatta.

Jag uppmanar er därför att inte dela visare inlägget utan istället anmäla det till facebook för hets mot folkgrupp (anmäl inlägg -> jag tycker inte att detta ska finnas på Facebook -> det innehåller trakasserier eller hatiska uttalanden -> en viss etnisk grupp). Här är inlägget.

Uppdaterat: Nu är inlägget borta från Facebook. Robert Nilsson skriver om hur flera som är involverade i historien har kopplingar till SD och till och med Swedish Defense League, och Metros viralgranskare har intervjuat andra som var med som inte alls beskriver situationen som kvinnan ovan.

Om Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Rasism mot EU-migranter på Facebook

  1. Jörgen Sällergård skriver:

    rasism??? bara för vi inte gillar parasiter som kommer hit o tigger??????

    Liked by 1 person

  2. Pietro skriver:

    Hej Micael!

    Visst är kvinnans inlägg förfärligt, men det kan väl inte rimligen vara rasistiskt att

    1. koppla ihop kulturer och beteenden (bra såväl som dåliga)?
    2. vara skeptisk till mångkultur?

    Hur tänker du här? Tror det är viktigt att inte rasismbegreppets inflation späds på.

    Gilla

    • Micael Grenholm skriver:

      Hej Pietro!

      Det är rasistiskt därför att hon kopplar samman deras beteende med deras etnicitet – rumänerna och ”zigenarna” är hemska medan de svenska hemlösa är goda och ödmjuka, och hon antyder att hon bara vill ge till svenska hemlösa i framtiden. Kritiken av mångkulturen som förs fram av SD och främlingsfientliga bloggar bygger på kulturrasism, där kritiken mot rasblandning bytts ut till kritik av kulturblandning, men det är inte ”vita” annorlunda kulturer man vänder sig emot (som den amerikanska eller finska) utan de ”mörkhyade” kulturerna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_rasism

      Allt gott!
      Micael

      Gilla

  3. annonym skriver:

    Usch, tack för ditt inlägg! Blev så illa till mods när jag såg det inlägget delas i mitt nyhetsflöde, speciellt då jag har vänner som är världens goaste som jag tyvärr vet börjar utveckla en dold rasism pga sådana här saker och fel umgänge. Och jag som blev upprörd över situationen. Den artikel jag läste var inte från ngn känd rasist hemsida utan en vardaglig blaska, fast den var mkt mildare än inlägget som delats då många gånger, men den rasistiska under tonen lös starkt. Jag gav en tiggare mat en gång. Hon kysste min hand och såg så tacksam ut, jag var tvungen att springa där ifrån för jag skämdes så mycket. Skämdes för den misstro och hat som finns. Skämdes för att jag inte Kunde ta mod till mig och stanna och försöka prata.

    Gilla

  4. sak skriver:

    Såna här människor skrämmer mig. De är så bräddfyllda av hat att de är villiga att göra lite vad som helst tydligen. Den här kvinnans berättelse innehåller ju helt uppenbart flera lögner. Eller menar hon att vi ska tro på att utländska tiggare har lärt sig ord som ”RASISTER” samt ”alla möjliga könsord” för att kunna stå och skrika dem åt volontärer från frivilligorganisationer ? Det låter ju extremt trovärdigt. Eller inte. Vad är anledningen till det om inte för att krydda till hennes skröna ytterligare?

    Jag förstår faktiskt inte hur såna här personer klarar att göda ett sånt omotiverat hat mot människor som har så mycket mindre än de själva. Är det nåt självförsvar för att inte behöva känna skuld över allt en har fått till skänks i livet, till skillnad från dessa människor?

    Gilla

    • Gabriel skriver:

      Jag försvarar inget tidigare inlägg men jag var där i Brunnsparken i 4-5 timmar och hjälpte till. Och jag hörde och blev kallad själv för alla glåpord, könsord och japp, ordet rasist kanske 50 gånger. Att 14-15 åriga volontärer får stå ut med detta är oacceptabelt oavsett om man är svensk, rumän eller från Island.

      Gilla

  5. Raphael Mabo skriver:

    Vi bör även förstå i detta att romer är en väldigt utsatt, kritiserad, attackerad och diskriminerad folkgrupp i hela Europa. De möter bespottning, kritik och ovett från människor – och när de möter detta så kan det bli en reaktion självförsvar, det kan alltså skapas en idé om att allt är en kamp där de inte kan ta något för givet och bäst att rädda det som räddas kan och fångas det som fångas kan för annars får de inget alls. Vi löser inte detta genom att fortsätta bespottningen och att ge ovett, vi löser det genom att bygga samhällstrukturer och sociala strukturer som inkluderar människor istället för exkluderar och utesluter dem. Och sedan finns det romer som reagerar på ett annat sätt också, för människor är olika – romer är inte på vissa sätt för att de är romer. De består av olika individer och alla har inte precis samma erfarenheter och upplevelse av världen och alla reagerar inte på samma sätt. Det är också viktigt att förstå. Men jag tror vi behöver visa ödmjukhet och förståelse för dem och deras utsatta situation. Det klär ingen att sparka neråt på andra människor.

    Gilla

  6. S skriver:

    Fy för denna kvinna. Fy fy fy.
    Jag möter dagligen personer från båda grupper hon nämner och det finns inget som utmärker romer som giriga och onda och svenskar som goda och tacksamma. Jag har upplevt en salig blandning av dessa egenskaper hos båda etniciteterna. Jag antar det har att göra med personligheter och inte etnicitet.
    Jag ger gladeligen pengar (när jag har mynt) till kvinnor och män som sitter på gatan i smutsiga kläder och en filt över benen, som sitter utanför mataffärer från öppning till stängning (en affär har en kvinna som sitter mellan 7-23 varje dag i min stad). Vem gör det om man inte är i DESPERAT behov av inkomst. Hemlandet har vänt ryggen åt dem, de flyttar till skjul i ”det rika Sverige” och möts av kalla handen här. Det sårar mig.

    Gilla

  7. Ann skriver:

    Jag slår vad om att flera av er hade roffat åt er om du eller era barn svalt och var i samma situation som de. Se bara hur människor beter sig på julruschen med leksaker osv bara för att få fynda EX: https://www.youtube.com/watch?v=K3RDTxVCKC4. Jag har själv varit på gränsen till hemlös och man gör vad som krävs för att mätta magar och inte frysa ihjäl utan att bryta mot lagar. Visst finns det rötägg bland tiggare svenskar som rumäner, men det är deras situation som leder till depsperation. Glöm inte det. I mina ögon är de riktiga rötäggen de som alltid tittar bort, som tror att tiggare får skylla sig själva, att de är bättre än tiggare och/eller tror att de själva är trygga i sina liv. Allt kan förändras på en minut och en dag kanske du sitter där och kämpar för att överleva. Tänk om snälla!

    Gilla

Kommentera

